Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for 16. februar 2007

Snart er dagen over

gavebord2.jpgOk, jeg innrømmer det. Jeg er litt, men bare bittelitt lei meg for at det faktisk bare er to som har gjennomskuet at jeg har bursdag i dag 16. februar.

Jeg har likevel hatt en fin dag, til tross for at det ikke ble bløtkake med lys (gjør ikke noe, liker ikke likevel). Det blir heller ingen feiring med venner, vin og moro, enda det er fredag.

Det viktigste var selvsagt gavene, og jeg kan enda en gang være fornøyd med at min familie er flinke med gaver. Fra min søte lillesøster og kjæresten fikk jeg en klokke og hele tre cd’er. Her er jenta som vet hva jeg liker. Mellomste søster hadde kjøpt en kaffidispenser og en sukkerdispenser i tillegg til at jeg fikk to nydelige telysholdere. Mannen ga meg akkurat det jeg har ønsket meg, timer til bailine. Mor og far hadde slått seg sammen for dagen og ga meg en fin konvolutt med penger i. Pappa kom også med en fin blomsteroppsats og en pose med snop. Mamma har bidratt med husrydding. Tusen takk alle sammen. Bilder av gavene er tatt.

Siden vetla også krevde å ha bursdag i dag, så ble det selvsagt gaver til henne også. Når sant skal sies, så fikk hun mest. Lurejenta.

Til alle dere som har sendt meg sms’er i dag, det har varmet. Takk. 

Read Full Post »

Shopping fra sofaen

Jeg formelig elsker å handle på nett. Jeg er rett og slett litt for glad i det. Det er nemlig veldig enkelt, om man bare vet hvilke regler man skal forholde seg til. Jeg trodde moms- og tollreglene var forholdsvis greie, men etter noen ugreie samtaler med UPS, så har jeg jo fortstått at dette kanskje likevel ikke er allmenn kunnskap.

Hvilke regler gjelder når man handler på utenlandske nettsider? Viktigste av alt; varen koste under 200 NOK. Da slipper man nemlig å betale moms- og fortollingsgebyr. Så lenge varen koster under 200 NOK, så kan portoen koste så mye den bare vil. Varen kan få en totalsum på 600 NOK med porto, så lenge selve varen ikke overstiger 200 NOK. Koster varen derimot 201 NOK, så er det ikke sikkert du har gjort et kupp likevel.

Selvsagt kan man gjøre flotte kupp i utlandet selv om varen koster over 200 NOK. Ta da med i beregningen at du skal betale 25 % moms, og det det eventuelt vil koste i fortollingsgebyr. Det er også viktig å huske at dette vil gjelde totalbeløpet. Med andre ord, man betaler moms på portoen også. Husk også at noen varer er tollpliktige. Hvilke varer som er fritatt fra toll, finner du på www.toll.no. Barnevogner og mye fritidsutstyr er tollfritt.

Har man venner eller slekt i utlandet, så er man enda heldigere! Man kan nemlig motta gaver fra utlandet så lenge varens verdi ikke stiger over 1000 NOK. Husk bare at det er utrolig dyrt å sende post fra USA til Norge. Hvordan det er med andre land, vet jeg ikke. Man kan selvsagt sno seg unna store momsbeløp, men lovlydig som jeg er, så nevnes det ikke her. Finn det ut selv.

Hvor skal man handle? Selv handler jeg mest sko. Både til meg selv og til familien. Kamik og Sorel kan man gjøre store kupp på i USA, og Crocs koster en slikk og ingenting «over there». Musikk er også en av de tingene jeg har handlet en del av. Leker og t-skjorter er en annen ting som ofte daler ned i postkassen min. Sånn, da håper jeg at jeg har forklart meg greit. Her kommer linkene.

  • SierraTradingPost – Sender kjapt. Problemet er at man bør kunne reglene om momspliktige varer. UPS liker nemlig å sende ut regninger selv om de ikke skal.
  • Taylor Shoes – Et lite knippe med sko.
  • REI – Her kan man gjøre kupp, men vær tålmodig. Det vil ta lang tid før varen dukker opp. I hvert fall om du velger det billigste portoalternativet.
  • Amazon – Hvem kjenner ikke til denne? Søk, søk og atter søk. Om noen av butikkene ikke sender til Norge, så får du kjapt beskjed om dette.
  • Emerchandise – Jeg elsker denne butikken litt. Eller ganske mye, faktisk.

Det er uhorvelig med nettbutikker der ute. Søk og dere skal finne. Husk bare å sjekke om de sender til Norge. Dessverre er det et fåtall som gjør det. God handling!

Ting man trenger når man kjøper fra utlandet: Valutakalkulator og en megakonvertør

 Inspirasjon: Alliene

Read Full Post »

16. februar

bursdagskake.jpg 

Historie

Fødsler

Dødsfall

Litauen har nasjonaldag.

Kilde: Wikipedia 

Read Full Post »